Olkuska Biblioteka otrzymała dofinansowanie w ramach programu Partnerstwo dla książki 2020 na zadanie: II Olkuski Festiwal u(MOC)nieni Literaturą on-line.
Całkowity koszt zadania wyniesie 34994 zł i w całości będzie sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
W ramach projektu zorganizujemy:
- 2 szkolenia dla bibliotekarzy z terenu powiatu olkuskiego, które pozwolą przygotować bibliotekarzy do skutecznego budowania oferty on-line, korzystania z narzędzi umożliwiających organizację i przeprowadzanie spotkań, warsztatów i szkoleń za pośrednictwem Internetu. Jedno szkolenie będzie dotyczyło obsługi platformy do webinariów, drugie szkolenie będzie poświęcone obsłudze popularnej platformy do tworzenia wizualnych i interaktywnych treści. Platforma pozwala na tworzenie prezentacji, infografiki, interaktywnych obrazków, gier i quizów. Wyjątkową cechą tego narzędzia jest możliwość uporządkowania wszystkich treści potrzebnych do przeprowadzenia zajęć: filmów, tekstów, dokumentów, nagrań audio, linków do zewnętrznych zasobów, innych prezentacji na jednym slajdzie.
- 4 spotkania autorskie: 2 dla dzieci i młodzieży i 2 spotkania dla dorosłych. Spotkana odbędą się on-line. Ze względu na duże zainteresowanie i zapotrzebowanie na tego typu imprezy wśród lokalnej społeczności, proponujemy 4 spotkania dla każdej grupy wiekowej. Spotkania będą połączone z promocją lokalnej księgarni i książek zaproszonych pisarzy. Dzięki umożliwieniu czytelnikom spotkania się on-line z wybitnymi i popularnymi twórcami literatury podkreślimy rolę Biblioteki w tworzeniu i organizowaniu życia kulturalno-literackiego w regionie i nie tylko a zasięg tych spotkań dzięki transmisji on-line będzie nieograniczony.
- Warsztaty dla dzieci i młodzieży – prowadzone przez profesjonalistów, promujące w innowacyjny sposób literaturę i Bibliotekę, dzięki transmisji on-line dotrą do osób dotąd niezainteresowanych oraz osób z utrudnionym dostępem do kultury i książek, a także z deficytami fizycznymi i umysłowymi.
- 1 warsztat literacko-artystyczny przeznaczony dla najmłodszych dzieci (5-6 lat) zapewnią im jak najlepszy rozwój manualny i motoryczny, pozwalając poprzez kreatywną zabawę, ekspresję artystyczną i eksperymenty poznawać literaturę. Warsztat odbędzie się w nowej dotąd formie on-line dzięki temu przyciągną dzieci z różnych części regionu.
- 8 warsztatów programowania dla dzieci w wieku 7-9 lat, na których zapoznają się z odpowiednimi narzędziami do kodowania i poprzez zabawę poznają jej podstawy. Programowanie wpływa korzystnie zarówno na możliwości poznawcze jak i umiejętności społeczne dzieci, rozwija całą gamę umiejętności szkolnych i społecznych. Zauważalne postępy notuje się w takich obszarach jak pamięć wzrokowa, zdolności poznawcze i umiejętności językowe. Programowanie uczy rozwiązywania problemów, dekompozycji (dzielenia dużych zadań na mniejsze), wnioskowania, korekty błędów, rozwija myślenie logiczne. Znajomość nawet podstaw programowania, otwiera nowe pole do ekspresji twórczej. Z tej przyczyny, odpowiednio stosowane programowanie daje wymierne efekty w rozwijaniu kreatywności u dzieci. Pozytywny wpływ na rozwój twórczości i kreatywności ma także łączenie programowania z innymi zainteresowaniami dzieci, jak książka, muzyka, film czy animacja. Pozwala to na zachęcenie do programowania szerszej grupy dzieci i daje im dodatkowe narzędzia do ekspresji. Warsztaty odbędą się w formie on-line.
- Interaktywną grę miejską z wykorzystaniem aplikacji mobilnej
Fabuła gry oparta zostanie na historii Olkusza, jej legendach oraz wykorzystana zostanie ścieżka edukacyjno-historyczna w obrębie olkuskiej starówki. W osiemnastu miejscach, na postumentach stoją postacie gwarków. Każda z nich jest inna, ma inne atrybuty i „opowiada” inną historię, obrazując wybrany aspekt historii miasta w postaci wydarzenia, postaci, miejsca ważnego historycznie czy olkuskiej legendy. Zadaniem uczestników będzie wykonanie zadań w terenie i osiągnięcie wygranej. Ponadto mechanizm stosowany w grze – wprowadzane działań edukacyjnych, wpłynie na stymulację kreatywności, systematyczności i samozaparcia wielu osób biorących czynny udział w procesie nauki.
Żeby wziąć udział w rozgrywce, wystarczy smartfon i dostęp do Internetu. Gracze rozwiązują zagadki, odpowiadają na pytania, wykonują quizy, kierować się będą do różnych zaaranżowanych miejsc za pomocą GPS. Gracze wchodzą do gry za pomocą bezpłatnej aplikacji ActionTrack (działa zarówno na system Android oraz IOS) i startowego kodu QR. Mobilne gry terenowe odnoszą ogromny sukces we współczesnej edukacji i zabawie, okazują się trafionym pomysłem na promowanie literatury szczególnie wśród młodych użytkowników biblioteki. Gra zostanie zaprojektowana w systemie stacjonarnym i mobilnym a korzystać z niej będą mogli dorośli, dzieci i młodzież.
- Webinarium dla dorosłych
Udział w warsztacie on-line adresowanym do dorosłego czytelnika, pozwoli na wzbogacenie i poszerzenie jego wiedzy oraz odkrycie i poznanie Internetu jako nowej, rządzącej się nieco innymi zasadami, ale równie wartościowej i inspirującej przestrzeni działalności kulturalnej.
Webinarium będzie przeznaczone dla osób, których ograniczały możliwości czasowe lub finansowe. Zasadniczym plusem tej formy dokształcania w aktualnej sytuacji jest niewątpliwie brak konieczności skupiania wszystkich uczestników szkolenia w jednym miejscu. Dodatkowo nagranie spotkania będą później przygotowane, zmontowane, uzupełnione o transkrypcję i udostępniane sieci.
Przeniesienie działań do strefy wirtualnej rozszerzy znacznie zasięg oferty olkuskiej Biblioteki oraz pozwoli na dotarcie do tych, którzy z racji np. na miejsce zamieszkania mają utrudniony dostęp do książek i zainteresowanie ich naszą działalnością. Podstawą wszystkich działań podjętych w ramach projektu jest pokazanie, że PiMBP w Olkuszu jest nie tylko miejscem dostarczającym najnowsze pozycje książkowe, audiobooki i książki online, ale instytucją podążającą za najnowszymi zjawiskami czytelniczymi, a także miejscem oferującym różnorodną ofertę kulturalną i artystyczną.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”