Zauważyłeś w Internecie bardzo atrakcyjną ofertę sprzedaży węgla, pelletu czy ekogroszku? Uważaj, to może być oszustwo. Kupując opał przez Internet, zachowaj szczególną ostrożność.

Klienci w poszukiwaniu towaru często decydują się na zakup opału przez intranet. Wpłacają na podane konto całość żądanej kwoty lub zaliczkę np. na pokrycie kosztów transportu. Najczęściej, po uiszczeniu opłaty, kontakt ze sprzedawcą urywa się, a towar nie dociera na wskazane miejsce. Ofiarą właśnie takiego oszustwa padła 55-letnia mieszkanka powiatu olkuskiego.

Kobieta w poszukiwaniu oferty weszła na jedną ze stron internetowych, gdzie oferowano do sprzedaży ekogroszek. Następnie mailowo zamówiła towar o wartość ponad 2.800 złotych. Chwilę później otrzymała wiadomość zwrotną z podziękowaniem za zakup i prośbą o potwierdzenie płatności. 55-latka wpłaciła więc pieniądze na wskazany rachunek bankowy. Następnego dnia na swojego maila otrzymała informację, że jej zamówienie zostało anulowane. 55-latka próbowała wyjaśnić sprawę i chciała skontaktować się ze sprzedawcą, lecz jej próby były bezskuteczne. Kobieta złożyła reklamację w banku a następnie sprawę zgłosiła na Policję.

Jak zatem nie dać się oszukać w podobny sposób? Poniżej przedstawiamy kilka porad policjantów, którzy apelują o zachowanie należytej ostrożności podczas internetowych zakupów:

  • Kieruj się ograniczonym zaufaniem. Nie wierz w każde ogłoszenie zamieszczane w popularnych serwisach internetowych. Część z nich jest tworzona przez oszustów.
  • Dokładnie sprawdzaj autentyczność stron, możesz trafić na strony podszywające się pod spółki oferujące sprzedaż asortymentu. Oszuści tworzą kopie stron internetowych firm zajmujących się sprzedażą opału. Należy więc dokładnie przyjrzeć się adresowi strony, (często w nazwie domeny znajduje się literówka albo przekręcona czy niepełna nazwa firmy) mimo że strona łudząco przypomina oficjalną witrynę. Najlepiej samodzielnie wpisz adres w oknie przeglądarki, w ten sposób unikniesz stron podszywających się pod legalnie działające firmy.
  • Przeczytaj opinie, sprawdź oficjalną stronę internetową i skontaktuj się z pracownikiem.
  • Nie daj się zwieść pozorom tanich i atrakcyjnych ofert towarów i usług. Uważaj, kiedy cena oferowanego towaru jest mocno zaniżona, może to sugerować, że to oszustwo
  • Jeśli nie masz pewności co do wiarygodności sprzedawcy, płać przy odbiorze towaru. Jeśli jedyną dostępną opcją jest opłata online, zwrócić uwagę, czy połączenie internetowe do bankowości mobilnej jest bezpieczne (na początku adresu powinien pojawić się ciąg liter „https” oraz symbol zamkniętej kłódki).
  • Nie odpowiadaj na tzw. super oferty przesyłane smsem lub e-mailem. Pod żadnym pozorem nie otwieraj znajdujących się w takich wiadomościach linków, nie pobieraj też załączników.
  • Przechowuj całą korespondencję ze sprzedawcą, w razie oszustwa taka korespondencja będzie dowodem w sprawie.