Jednym z niezastąpionych narzędzi pomocnych przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest firmowa pieczątka. Stemplowane nią dokumenty firmowe, faktury czy też wnioski są traktowane, ponieważ samo użycie pieczatki podnosi rangę i prestiż danego dokumentu. Czy jednak samo jej posiadanie jest niezbędne?

Pieczątki dla firm - obowiązek czy przywilej?

Można już na wstępie zaznaczyć, że posiadanie firmowej pieczątki nie jest obowiązkowe. W polskich przepisach prawnych regulujących kwestie działalności, zarówno spółek, jak i działalności jednoosobowych, nie ma żadnych informacji, które nakładałyby na przedsiębiorcę obowiązek posiadania stemple. Właściciel samodzielnie podejmuje decyzję, czy pieczątka jest mu potrzebna czy też nie.

Prawo swoje, a rzeczywistość swoje. Mimo, że posiadanie stempla nie jest obowiązkowe, to w wielu przypadkach zostaniemy poproszenii o ich użycie. Sytuacja taka ma miejsce przede wszystkich przy współpracy z instytucjami bankowymi oraz sądowymi. Na większości dokumentów firmowych składanych do tych urzędów, wymagane jest przybicie pieczątki oraz podpis. W przypadku jej braku, poproszeni zostaniemy o ręczne wpisanie danych firmowych.

Pieczątka firmowa - wszystko co powinieneś wiedzieć

Jakie dane znajdują się na firmowej pieczątce?

Jak widać, posiadanie firmowej pieczątki ułatwia wiele kwestii związanych z zawieraniem umów. Umieszczenie stemple na fakturze czy też wniosku powoduje, że staje się poważniejszy i bardziej prestiżowy. Jakie jednak dane powinny znaleźć się na pieczątce?

Wiele zależy od tego, jaką działalność prowadzimy. Inne dane wymagane są na firmowej pieczątki jednoosobowej działalności gospodarczej, a inne w przypadku spółek. Łączy je jedno - dane umieszczone na stemplu muszą ułatwiać zidentyfikowanie podmiotu, który jej używa. Powinny to być takie dane jak:

  • nazwa firmy,
  • adres firmy,
  • NIP firmy,
  • dane kontaktowe: telefon, e - mail, strona www,
  • KRS oraz kapitał spółki - w przypadku spółek.

Dobrym pomysłem jest również umieszczenie logo firmy, a także kreatywnych akcentów - pozwolą one wyróżnić firmę na tle innych podmiotów. Do wyboru jest nie tylko wzór pieczątki, ale również jej kształt i kolor tuszu.

Firmowa pieczątka - cena

Początkujący przedsiębiorcy oglądają każdą złotówkę kilka razy zanim zostanie wydana. Między innymi dlatego, niechętnie wydają pieniądze na wyrobienie pieczatki. Jaki jest jednak w rzeczywistości jej koszt? Sprawdzamy w ofercie uznanego producenta stempli - firmy Modico.

Cena pieczątki zależy od kilku elementów. Wpływ na nią ma przede wszystkim jej wielkość - w ofercie producenta możemy przebierać spośród kilku różnych rozmiarów oraz kształtów. Najmniejsze i najprostsze kształty kosztują niewiele ponad 30 zł, natomiast te najbardziej skomplikowane kosztują około 80 złotych. Na końcową cenę wpływ ma również wzór pieczątki, a także rodzaj tuszu, który wybieramy.

niezbędne pieczątki firmowe w każdym biurze

Stemple i pieczątki - potrzebne?

Chociaż polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania firmowej pieczątki to warto rozważyć jej zakup. Użycie stempla może być wymagane podczas załatwiania formalności w banku, w urzędzie czy też na fakturze. Dokument oznaczony pieczęcią jest uznawany za wyższej rangi, a także oryginalny.

Pieczątki to również świetne narzędzie marketingowe, dzięki któremu możemy zostawić klientowi dane identyfikacyjne firmy. Umieszczenie na pieczątce numeru telefonu czy też adresu mailowego to doskonały sposób na promocję firmy.