Pomimo licznych apeli i akcji profilaktycznych dotyczących oszustów i ich metod działania, do Policji wciąż docierają informacje o wyłudzeniach dokonywanych na osobach starszych. Celem przestępców jest szybkie wzbogacenie się. Jak nie stać się ofiarą oszustwa? Radzą olkuscy policjanci.

Przestępcy wciąż oszukują seniorów. Jednym z najczęstszych przestępstw, dokonywanych na szkodę seniorów, jest oszustwo „metodą na wnuczka". Przy tego rodzaju zdarzeniach, starsze osoby tracą zazwyczaj oszczędności całego życia. Pomimo licznych apeli oraz szeroko zakrojonych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, Policja każdego dnia odnotowuje przypadki takich oszustw. Dlatego po raz kolejny  przypominamy o zachowaniu ostrożności w takich sytuacjach i przypominamy o zachowaniu ostrożności. 

Schemat działania oszustów jest zwykle podobny. Dzwonią  do przypadkowych osób, wybieranych często z książki telefonicznej. Podczas rozmowy udają zdenerwowanie, które ma udzielić się starszej osobie i zmusić ją do natychmiastowego działania.  Często  oszust podaje się za krewnego, np. wnuczka, syna, kuzyna, który znalazł się w bardzo trudnej sytuacji życiowej. Kolejno naciągacze udzielają instruktażu dotyczącego przekazania pieniędzy. Najczęściej informują, że po pieniądze zgłosi się  jakiś znajomy.

Seniorze, jeżeli dzwoni do Ciebie krewny i informuje Cię, że:

  • jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy;
  • uczestniczył w wypadku drogowym;
  • prosi o pomoc finansową.

Rozłącz się – to może być oszust.

Zapamiętaj, bądź ostrożny w kontakcie z obcą osobą:

  • nie działaj w pośpiechu!
  • upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny - zadzwoń pod numer jego telefonu i porozmawiaj z nim;
  • poinformuj Policję o takiej sytuacji, dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Policjanci przypominają o najczęstszych metodach działania oszustów:

"Metoda na wnuczka":  oszust podaje się za członka rodziny i informuje, że pilnie potrzebuje gotówki na spłatę pożyczki, operację dla chorego dziecka, zakup auta w okazyjnej cenie lub chce zapłacić odszkodowanie osobie, którą np. potrącił na przejściu dla pieszych.

 "Metoda na policjanta": oszust podaje się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP. Informuje, że rozpracowuje szajkę oszustów, którzy właśnie zaatakowali konto bankowe seniora i wyprowadzają z niego pieniądze. Aby tego uniknąć, oszust żąda wypłaty lub przekazania  gotówki, która ma pomóc schwytać złodziei.

"Metoda na pomoc społeczną": oszust podaje się za pracownika opieki społecznej. Informuje właściciela mieszkania, że została przyznana specjalna zapomoga, tylko trzeba podpisać odpowiednie dokumenty i oświadczenia. 

"Metoda na akwizytora": oszust podaje się za sprzedawcę rewelacyjnych produktów, w szczególności medycznych, które uzdrawiają i pomagają we wszystkich schorzeniach. Właściciel mieszkania, który zaprasza akwizytora do siebie, może liczyć wyłącznie na zakup drogiego i bezużytecznego towaru.

"Metoda na urzędnika": oszust podaje się za pracownika gazowni czy administracji, który przedstawia sfałszowane dokumenty niedopłaty za media czy też zaliczek na wymianę liczników, a potem pobiera w gotówce wysoką opłatę.

"Metoda na rurę": oszust podaje się za pracownika administracji. Informuje właściciela mieszkania, że zalewane jest mieszkanie sąsiadów, wobec czego należy wykonać kontrolne sprawdzenie szczelności rur w pomieszczeniach. 

"Metoda na szklankę wody": oszust puka do drzwi domu, mieszkania i prosi o pomoc, ponieważ musi szybko zażyć lekarstwa, ale bez wody nie jest w stanie tego zrobić. Właściciel mieszkania zaprasza oszusta do siebie i zanim zdąży napełnić szklankę wodą, traci schowane w szafie lub komodzie pieniądze i wartościowe rzeczy;

​Należy pamiętać, że pracownicy instytucji zawsze z wyprzedzeniem informują o swoich wizytach, zwłaszcza o przeglądach instalacji wentylacyjnych, elektrycznych i gazowych. Metody oszustów wciąż są modyfikowane. 

PAMIĘTAJ !

Przez telefon każdy może być wnuczkiem, policjantem, urzędnikiem, synem znajomego…

Zachowaj ostrożność, gdy odbierasz telefon od osoby podającej się za krewnego lub znajomego będącego w potrzebie finansowej. Nie daj się ponieść emocjom.

Nigdy nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz i nie przekazuj im pieniędzy.

Policja nigdy nie prosi o przekazanie oszczędności - nigdy też nie informuje o przeprowadzanych tajnych akcjach przez telefon.