Nowe informacje Urzędu o prawach i zasadach przetwarzania danych osobowych

Urząd Miasta i Gminy w Olkuszu przypomniał mieszkańcom o zasadach przetwarzania danych osobowych i o swoich obowiązkach wobec obywateli. W komunikacie, opatrzonym też informacją o planie polowań zbiorowych Koła Łowieckiego, urząd wskazuje kto jest administratorem danych i jak można zgłaszać swoje żądania. To praktyczny przewodnik po prawach i kontaktach, które warto mieć pod ręką.
- Zasady przetwarzania w Urzędzie Miasta i Gminy
- Jakie prawa przysługują mieszkańcom Olkusza
Zasady przetwarzania w Urzędzie Miasta i Gminy
Urząd wskazuje, że administratorem danych osobowych jest Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz z siedzibą pod adresem Rynek 1, 32-300 Olkusz. Podstawą prawną działania jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 - RODO. Dane są przetwarzane przede wszystkim w celu realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa, wykonania umów zawartych przez urząd oraz na podstawie udzielonej zgody, jeśli taka została wyrażona.
Do kontaktu w sprawach ochrony danych wyznaczono Inspektora Ochrony Danych. W przypadku pytań lub wątpliwości można dzwonić pod numer (32) 6260100 (wew. 209) lub pisać na adres [email protected]. Urząd informuje także, że odbiorcami danych mogą być organy władzy publicznej oraz podmioty przetwarzające dane na zlecenie gminy, w zakresie wynikającym z przepisów prawa lub umów.
Informacja o sposobie przechowywania danych podkreśla, że dane będą zatrzymywane przez okres niezbędny do realizacji celu ich przetwarzania, a następnie przez okres przewidziany obowiązującymi przepisami.
Jakie prawa przysługują mieszkańcom Olkusza
Urząd wymienia cały katalog praw przysługujących osobom, których dane dotyczą. Najważniejsze z nich to:
- prawo dostępu do swoich danych, w tym otrzymania kopii;
- prawo do żądania sprostowania nieprawidłowych lub niekompletnych danych;
- prawo do usunięcia danych w określonych sytuacjach, np. gdy dane nie są już potrzebne lub przetwarzanie odbywa się tylko na podstawie zgody;
- prawo do żądania ograniczenia przetwarzania w wybranych przypadkach;
- prawo do przenoszenia danych, jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie umowy lub zgody i jest zautomatyzowane;
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania ze względu na szczególną sytuację osoby, której dane dotyczą.
Urząd zastrzega, że niektóre prawa mają warunki wykonania - na przykład prawo do przenoszenia danych wymaga jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek. Ponadto informuje, że przetwarzanie może być obowiązkowe, gdy tego wymaga przepis prawa lub zawarta umowa, a w pozostałym zakresie odbywa się na podstawie zgody.
W komunikacie jest też podkreślone, że w przypadku stwierdzenia niezgodnego z prawem przetwarzania danych można złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Urząd doprecyzowuje, że przetwarzanie nie będzie prowadzić do profilowania osób w sposób zautomatyzowany.
Na marginesie oficjalnego komunikatu pojawiła się również informacja o planie polowań zbiorowych Koła Łowieckiego Sarna, opublikowana przez urząd w dniu 21 października 2025. Informacje tego rodzaju są publikowane przez urząd przy okazji realizacji obowiązków informacyjnych wobec mieszkańców.
na podstawie: Urząd Miasta Olkusz.
Autor: krystian