Oszustwa internetowe. Jak temu zaradzić?

O nieuczciwych sprzedawcach, którzy w szybki i łatwy sposób osiągają zyski, można uczęsto usłyszeć. Niemalże każdego dnia funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu przyjmują zgłoszenia o oszustwach Internetowych. Czy można się ustrzec przed oszustwem i jak temu zaradzić? Oto kilka porad.

W ubiegłym tygodniu do komendy i na komisariaty zgłosiło się kilka osób, które zostały oszukane podczas transakcji w Internecie. Zgłaszający nie otrzymali zamówionego towaru lub towar nie spełniał oczekiwań klientów. Jedną z nich była mieszkanka Wolbromia. Pieniądze wysłała przelewem, a towar nie został jej doręczony. Inna osoba została oszukana przy zakupie telefonu komórkowego. Mężczyzna wpłacił pieniądze i jak w poprzednim przypadku, towar nie został mu doręczony. Z „atrakcyjnej” oferty sprzedaży ekspresu do kawy chciał skorzystać mieszkaniec Bukowna. Niestety i tym razem po wpłacie pieniędzy, sprzedawca zerwał kontakt. Praktycznie za każdym razem, kiedy oszuści otrzymywali na swoje konta pieniądze, natychmiast przestawali kontaktować się ze swoimi klientami. Nie odbierali telefonów i nie odpisywali na maile.

W związku z powtarzającymi się przypadkami oszustw internetowych olkuscy policjanci apelują, aby podczas wirtualnych zakupów zachować zdrowy rozsądek i nie dać się ponieść emocjom związanym z okazją cenową.

Dlatego w pierwszej kolejności zapoznaj się z regulaminem sklepu internetowego lub portalu aukcyjnego. Podczas dokonywanej transakcji, zwracaj uwagę na kwotę oferowanego produktu. Jeśli cena jest „wyjątkowo” korzystna, w porównaniu do cen, jakie podają sklepy lub inni sprzedawcy, to powinno wzbudzić Twoją czujność. Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że możesz stać się ofiarą oszustwa, a oferowany przez sprzedawcę produkt będzie bezużyteczny, albo w ogóle nie otrzymasz zamówionego towaru.

Przed dokonaniem zakupu zwracaj uwagę na komentarze, opinie o sprzedawcy i o oferowanych przez niego produktach, choć i tu należy zachować ostrożność, gdyż komentarze mogą być generowane przez samego sprzedawcę. Sprawdzaj, jak długo prowadzona jest jego działalność i czy osoba ta jest zarejestrowana. Zwracaj uwagę na dane kontaktowe, które podał i czy odpowiada na maila i odbiera telefony. Pamiętaj, że sklep internetowy, tak jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres, a także inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, m.in. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl.

Zanim zapłacisz za produkt zastanów się nad jego formą płatności. Sprawdzaj, czy sprzedawca daje możliwość płatności przy odbiorze. To nie tylko bezpieczna forma płatności, ale przy odbiorze przesyłki kurierskiej istnieje możliwość sprawdzenia towaru. W przypadku ujawnienia oszustwa np., gdy towar jest niezgodny z zamówieniem, możemy spisać protokół i zawiadomić o tym fakcie policję. W sytuacji płatności przelewem korzystaj z uznanych portali płatniczych. Przed potwierdzeniem przelewu sprawdzaj, czy numer rachunku jest taki sam jak nr rachunku na zamówieniu.

Jeśli pomimo zachowania powyższych środków ostrożności, zostałeś oszukany (nie otrzymałeś zamówionego towaru lub jest on niezgodny z zamówieniem), topoinformuj o tym fakcie administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu, a w szczególności zachowaj dokumentację związaną z realizowaną przez ciebie transakcją np. dowód przelewu na konto bankowe i korespondencję mailową. Zgłoś się również do najbliższej jednostki Policji.

Pamiętaj, nie ma znaczenia kwota, na którą zostałeś oszukany - takich osób może być wiele!