Pozycjonowanie stron wiąże się z wynikami wyszukiwania. W Google dzielimy je na dwa typy – naturalne, inaczej organiczne oraz płatne. Wyniki naturalne to lista stron internetowych, które algorytm Google ułożył w ustalonej przez siebie kolejności, umieszczając na górnych pozycjach witryny uznane za najbardziej trafną odpowiedź na zapytanie użytkownika. Wyniki płatne to natomiast linki sponsorowane, czyli reklamy Google Ads, wyświetlające się ponad wynikami naturalnymi na wybrane słowa kluczowe.

W wyszukiwarce Google płatne wyniki wyszukiwania są oznaczone za pomocą zielonej etykiety z napisem „reklama”. Zajmują do czterech miejsc powyżej organicznych wyników, mogą także występować po ich prawej stronie oraz w dolnej części strony. Naturalne wyniki to zazwyczaj do dziesięciu pozycji na jednej stronie wyszukiwania.

Linki sponsorowane i poszczególne pozycje w wynikach organicznych składają się z tytułu strony, jej opisu, adresu URL oraz rozszerzenia, w którym znajdują się dodatkowe informacje – np. o firmie, produkcie lub usługach.

W naturalnych wynikach wyszukiwania pojawiają się te strony, które algorytm wyszukiwarki powiązał z tematyką wpisanej przez użytkownika frazy. Kolejność wyświetlanych witryn jest zależna od algorytmu wyszukiwarki, który ocenia strony według ich przydatności i wartości z punktu widzenia użytkownika.

Linki sponsorowane są wyświetlane niezależnie od naturalnych wyników – na ich układ wpływ ma mechanizm Google Ads, czyli platforma odpowiadająca za reklamy Google. Pozycja reklamy jest zależna od kilku czynników, m.in. stawki CPC, jaką firma chce poświęcić na reklamę, jakości reklam i stron docelowych oraz konkurencyjności aukcji w przypadku danego słowa kluczowego.

Pozycjonowanie stron. Naturalne i płatne wyniki Google – czym się różnią?

Jak szybko zobaczę wyniki pozycjonowania mojej strony internetowej?

Pozycjonowanie stron to proces, który wymaga wielu miesięcy ciągłej pracy nad witryną, aby możliwe było uzyskanie zadowalających efektów w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ma na to wpływ kilka ważnych czynników, w większości niezależnych od bezpośrednich działań agencji SEO. Najważniejszym jest system oceniania stron przez algorytm wyszukiwarki – nawet, jeśli witryna zostanie już odpowiednio zoptymalizowana, Google ceni strony, które są regularnie aktualizowane i rozwijane. Z tego względu im więcej pracy włoży się w dany serwis zgodnie z duchem SEO, tym będzie mógł on liczyć na wyższą i stabilniejszą pozycję.

Czas uzyskania odpowiednich efektów jest także uzależniony od konkurencyjności danej tematyki, w jakiej działa strona internetowa. Jeśli konkurencja będzie spora, trudniej będzie wyprzedzić inne witryny, pozycjonujące się na podobne słowa kluczowe, natomiast w mniej konkurencyjnych branżach można liczyć na szybszy wzrost pozycji. Z tego względu tak ważna jest indywidualna strategia, wprowadzana przez agencję SEO dla każdej pozycjonowanej witryny – dobry specjalista będzie potrafił stworzyć plan, który pozwoli zyskać wysoką pozycję nawet przy sporej konkurencji.

Z konkurencyjnością ma również wiele wspólnego obszar, na jakim działa firma. Nieco dłużej może potrwać pozycjonowanie serwisu, który chce dotrzeć do odbiorców z całego kraju, natomiast firma działająca lokalnie może mieć szansę na widoczne efekty w krótszym czasie – w takim przypadku wykorzystuje się pozycjonowanie lokalne.

Nie bez znaczenia jest także dotychczasowa historia strony internetowej. Jeśli w przeszłości otrzymała filtr od Google za działania niezgodne z zasadami wyszukiwarki, wyprowadzenie jej na wysoką pozycję może zająć znacznie więcej czasu. W pierwszej kolejności trzeba bowiem postarać się o zdjęcie kary, co wymaga usunięcia z witryny elementów, które ją spowodowały oraz oczekiwanie na ponowną weryfikację strony przez roboty wyszukiwarki. Cały proces może potrwać miesiącami, jednak możliwe jest odzyskanie zaufania Google do strony i przywrócenie jej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania – po prostu potrwa to nieco dłużej.

Oczywiście działanie agencji SEO i wprowadzony przez nią odpowiedni plan optymalizacji i link buildingu również mają wpływ na czas oczekiwania na spodziewane efekty. Warto wybrać sprawdzoną, doświadczoną agencję – zgłoś się do nas, a zapewnimy Ci profesjonalne pozycjonowanie w Gdyni.